کد مطلب:30418
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
طبق آيه و نفختُ فيه من روحي ارواح كافران چگونه عذاب جهنم را ميكشد؟ آيا روح خدا نيست؟
خدا نه جسم دارد و نه روح، و اضافه روح به خدا در آيه و نفخت فيه من روحي اضافه تشريفي است و دليل بر اين است كه روحي بسيار با عظمت در كالبد انسان دميده شده، همان گونه كه خانه كعبه را به خاطر عظمتش بيت الله ميخوانند، و ماه مبارك رمضان را به خاطر بركتش شهرالله (ماه خدا) مينامند. تفسير نمونه، ج 11، ص 78؛ تفسير الميزان، ج 12، ص 224.
در حالي كه خداوند مكان ندارد تا خانه داشته باشد، نيز همه زمانها نسبت به خداوند يكي است و او بر تو از زمان و مكان است.
بنابراين مراد از دميده شدن روح خدا در آدم اين است كه روح با عظمتي در انسان دميده شده كه از طرف خداوند است، همان گونه كه همه چيزها از طرف خدا است و اين روح استعداد رسيدن به اوج عظمت را دارد و انسان ميتواند با حُسن اختيار خود از استعداد فوق العادهاي كه در وجودش نهفته است، بهره گرفته تا تجلي گاه انوار خدا باشد. همان گونه ميتواند با سوء اختيار خود به پايين تر از حيوانات تنزل نمايد. قرآن ميفرمايد: ما راه را به او (انسان) نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس. در مورد گروندگان از حق انسان (76) آيه 3.
ميفرمايد: آنان همچون چهارپايانند، بلكه گمراهتر. اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند.
اعراف (7) آيه 179.
پس با توجه به اين كه مقصود از روح خدا در آيه و نفخت فيه من روحي روحي است با عظمت، نه اين كه واقعاً خدا روح داشته باشد و اگر روح در انسان دميده شده باشد، معلوم ميگردد كه آن چه در آتش جهنم ميسوزد، آن دست كه انسان گنهكار كسب كرده و جزء ماهيت روح او شده است، نه آن كه به نحو پاك و خالص در انسان به امانت نهاده شده بود.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.